Dieta ketogeniczna

Opiera się na znacznym zmniejszeniu ilości węglowodanów w codziennym jadłospisie – wówczas to tłuszcze stają się głównym źródłem energii. Celem tego jest ketoza, czyli stan, w którym dochodzi w organizmie do efektywnego spalania zapasów tłuszczu z nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Prowadzi to do redukcji masy ciała, może również zapobiegać rozwojowi chorób, takich jak nadciśnienie czy cukrzyca. Oferta obejmuje plan standard oraz wegetariański. Różnią się one składnikami – dieta wege nie zawiera mięsa ani ryb. Cechą obu planów jest natomiast zróżnicowany skład oparty na nabiale, warzywach, orzechach, nasionach.

W wersji zarówno standardowej, jak też wegetariańskiej dostępne są trzy warianty kaloryczności – 1500, 1700, 2000 kcal.

 

Dieta keto – najważniejsze założenia

Czytaj więcej

Dbanie o zdrowie i prawidłową sylwetkę jest możliwe z pomocą zbilansowanego odżywiania. Jedną z propozycji, która aktualnie jest szczególnie popularna i którą oferuje firma Fit-Bag z Białegostoku, jest dieta ketogeniczna.

Główne hasło, jakie wiąże się z dietą ketogeniczną, brzmi: „jedz tłuszcz, żeby spalać tłuszcz”. Jest to możliwe do osiągnięcia. W tradycyjnym modelu żywienia głównym źródłem energii są węglowodany. Alternatywę dla nich stanowią tłuszcze, które podlegają ketozie, czyli rozpadowi. Efektem jest zwiększone stężenie ciał ketonowych we krwi, dzięki czemu organizm jest w stanie pobierać odpowiednie zasoby energii potrzebnej do codziennego funkcjonowania.

Główny cel to osiągnięcie stanu, w którym podstawowym źródłem energii jest własna tkanka tłuszczowa. Kluczowe znaczenie ma spożywanie warzyw, które dostarczają niezbędnych składników odżywczych. Zawierają one dużą ilość witamin, minerałów oraz błonnika, a także dodatkowe kalorie pod postacią zdrowych, nieprzetworzonych tłuszczy o wysokiej jakości i wartości odżywczej.

Dzięki lekkostrawnym posiłkom nie dochodzi do przyrostu tkanki tłuszczowej. To ważne nie tylko w kontekście zachowania prawidłowej sylwetki, ale również w leczeniu nadciśnienia lub cukrzycy.

Sposób odżywiania się

Dieta ketogeniczna opiera się na codziennym przyswajaniu przez organizm pokarmów, które zawierają około 70-80% tłuszczów. Pozostałą część stanowią węglowodany i białko.

Możliwe jest spożywanie zróżnicowanych potraw, o czym decyduje bogata lista składników:

  • mięso – można sięgać po produkty wieprzowe, wołowe, drobiowe oraz wykonane z jagnięciny,
  • ryby i owoce morza – dotyczy to zwłaszcza tłustych ryb, które są źródłem kwasów omega 3,
  • nabiał – w tym jaja, pełnotłuste mleko, jogurt i śmietana, a także naturalne tłuszcze, takie jak masło, oliwa z oliwek czy z czarnuszki oraz olej kokosowy lub lniany,
  • warzywa – głównie te o niskiej zawartości węglowodanów, czyli zielone liście (jarmuż, szpinak, roszponka, sałaty), brokuł, kalafior, kapusta, ogórek, bakłażan, cukinia, cebula, pomidor, papryka, grzyby.

Warto także jeść orzechy i nasiona. W ramach diety keto przygotowuje się nie tylko śniadania, obiady i kolacje, ale również ciekawe desery. Cztery posiłki dziennie zapewniają zbilansowane odżywianie, dzięki któremu wyeliminowana zostanie chęć podjadania. Dobór odpowiedniego planu odżywiania dla Klientów z Białegostoku i okolicznych miejscowości oferuje catering dietetyczny Fit-Bag.

Przykładowe menu

ŚNIADANIE
Baba ghanoush z pieczonych bakłażanów, Keto Chleb z patelni, Świeże warzywa, Szynka wiejska

II ŚNIADANIE
Krem orzechowy z mascarpone, Pancakes

OBIAD
Bitki z szynki wieprzowej w sosie własnym, Surówka z kapusty i marchewki z ziołowym dresingiem

KOLACJA
Sałatka z serem korycińskim i prażonymi nerkowcami

Menu